جنبش ژینا آزمونی برای ملتهای ایران

✍️ هیرو قدیمی

٢٥شهریور, آرامستان آیچی سقز پذیرای پیکر دختری بود که مرگ او سرآغاز خیزشی انقلابی شد. زنان سقز همزمان با خاکسپاری ژینا روسریها را از سر برداشتند و شعار “ژن, ژیان”ئازادی را سر دادند. این شعار که از دل فرهنگ کوردستان برخاسته بود جهان را تکان داد. شعاری که از دل خاورمیانەی زن ستیز برخاستە بود. مگر میشود در کانون ادیان آسمانی, ملتی زیست کنند که همچنین نگاهی به زن داشته باشند؟ این شعار با سرعت باور نکردنی مرزها را در نوردید و مردم چهار قارەی جهان از قبایل ماسایی گرفته تا پارلمان اروپا شعار “ژن, ژیان, ئازادی”را تکرار میکردند. کوردستان به عنوان کانون همیشگی مبارزه علیه استبداد،دوباره شورید. بعضی از شهرها برای ساعاتی در اختیار مردم قرار میگرفت و امید به سرنگونی نظام سلطه به حداکثر رسیده بود. کاسپینها و بلوچها خیلی زود به جریان جنبش پیوستند. تهران و سایر شهرهای بزرگ با تردید به موضوع نگاه میکنند. جمعیت اندکی از این شهرها با جسارت مثال زدنی به خیابان می آیند ولی درصد پایین مشارکت نمیتواند تزلزلی در رژیم ایجاد کند و این فرصت را به نظام میدهد تا تمرکزش را بر کوردستان بیشتر کند. برخورد نیروهای نظامی در کوردستان به حدی شدید است که انگار با یک دشمن خارجی برخورد می شود. مردم برای حفظ امنیت اعتراضات را به زمان تاریکی می کشانند. صدای گرفته تعداد زیادی از کارمندان دولت, ناشی از فریاد و شعار دادن و حکایت از مشارکت آنان در اعتراضات،در پوشش و تاریکی شب دارد. بعد از یکی دو ماه، اعتراضات کاسپینها کاهش پیدا کرد ولی بلوچها همچنان جمعه های اعتراضی را ادامه میدادند. کوردستان همچنان در التهاب بود. کمیتهای مردمی کوردستان خصوصا سقز برای تحریک و مشارکت جمعی،افرادی را به تهران فرستادند. شهرک اکباتان به عنوان یک کانون متمرکز و مناسب انتخاب شد.این افراد با روشن کردن آتش و شعار دادن در معابر و خیابانها مردم را از پشت پنجرها به معابر کشانده و حرکت و مشارکت مناسبی را ایجاد کردند ولی حتی این هم طی چند هفته فروکش کرد. با فرا رسیدن چهلم مرگ ژینا مردم سقز حماسه آفریدند و برای تمام جهان خبر ساز شدند. آتش اعتراضات شعله ورتر شد. نیروهای برخورد خسته تر از همیشه بودند و نظام به مرز سرنگونی رسیده بود.
جریان سلطه کاملا هوشمندانه عمل میکند این جریان با تکیه بر ناسیونالیزم فارس محور ، تمامی تحرکات و انقلابهایی که ضد تمرکز گرایی و سلطه یک ملیت خاص بر سایر ملیتها را باشد به قهقرا میکشاند.
1- سلطنت طلبان در خارج از کشور وحکومت دینی در داخل به عنوان ارکان نظام سلطه به شدت احساس ترس میکنند. احساس ترس از گسترش دمکراسی, محو تمرکز گرایی, برابری ملتها تغییر تعریف شهروندی و … .
این دو جریان به ظاهر متضاد به بهترین نحو با هم همکاری دارند. اگر تضادی بین آنان وجود دارد, تضاد منافع و چپاول منابع است همانند تضاد باندهای داخل نظام جمهوری اسلامی; و الا در سایر مسایل کاملا همراستا و همگونند. هر دوی اینها در داخل سیستمی به نام نظام سلطه قرار میگیرند. در صورتیکه هر بخش و یا قسمت کوچکی از این نظام مورد تهدید قرار بگیرد تمام نظام به لرزه در میاید و واکنش هماهنگ نشان میدهد. جنبش ژینا یکی از این تحریکات بود که باعث شد سلطنت طلب و جمهوری اسلامی در کنار هم قرار بگیرند. به حاشیه کشاندن اعتراضات در مناطق فارس نشین بسیار ساده است اکثریت جمعیت توده ای همیشه آماده ی فریب خوردن و یا عبور از دمکراسی خواهی به خاطر منافع است. در خارج و داخل کشور, کورد هراسی شکل میگیرد و شک و دو دلی را رواج میدهند ماهیت مذهبی و ملی گرایی پان فارسیزم تکیه گاه اصلی نظام سلطه است. حتی در خارج از کشور و در مهد دمکراسی, خارج نشینان با کوردها برخورد میکنند و همگرایی ایجاد شده اولیه, به واگرایی ختم میشود. برای شعار انقلابی ژن, ژیان,ئازادی حریف ناطور و نکره ی: مرد, میهن, آبادی را علم میکنند. شعاری که از فرط سلطه مابانه بودن, حال به همزن است. در خارج از کشور عکسهای رضا پهلوی جای عکسهای ژینا و شعارهای همگرا را میگیرد. سلطنت طلبان با سو استفاده از احساسات مردم کمکهای مالی را جمع که تا حالا هم سرنوشت و محل هزینه این پولها مشخص نشده و فقط یک مهمانی کباب خوری شازده با امیر طاهری و سایرین به عنوان تنها محل هزینه کرد در رسانه ها پخش شد.

با فرا رسیدن نوروز, کوردها مسیر و شیوه ی دیگری را برای مبارزه برگزیدند. جشن نوروز و مراسمهای هماهنگ در تمامی نقاط شرق کوردستان از ماکو گرفته تا ایلام به جشن رنگها تبدیل شد. حضور و مشارکت زنان و روشن کردن آتش بوسیله ی آنان تبلور عینی شعار ژن, ژیان, ئازادی بود. نظام سلطه تا حدی درمانده شده بود. هر روز در گوشه ای از کوردستان مراسم برگزار میشد. هماهنگی مردم سرسام آور بود. مراسم سقز در شهرک صاحب برگزار شد و حدود سی هزار نفر شرکت کردند.همراەمردم سایر مناطق ایران و هم نیروهای اطلاعاتی رژیم متعجب از نحوه ی اطلاع رسانی و باخبر شدن مردم بودند و عاجز از برخورد با آن.
با نزدیک شدن سالگرد قتل ژینا تمامی فعالان مدنی شهر سقز دستگیر و شهر به نمونه ی بارز نظامی سالاری و میلیتاریزه شدن تبدیل شد

2- انگار تمامی نیروهای سپاه پاسدارن در این شهر جمع شده اند. شب قبل از سالگرد پهبادها و کواکوپترها تا صبح بر آسمان شهر در حرکت و مشغول رسد هر گونه حرکتی بودند. صبح که هوا روشن شد. در هر خیابان و کوچه ای و بر دم در هر خانه ای نیروی نظامی مسلح ایستاده و با هر تجمع بیش از یک نفر برخورد میکردند. تک تیراندازان در تمامی نقاط استراتژیک موضع گرفته بودند. در آرامستان آیچی زره پوش مستقر کرده بودند. حساسیت رژیم به حدی بود که یک نفر را که در محوطه آرامستان در حرکت بود کشتند و بعدا معلوم شد که نگهبان یکی از باغهای نزدیک آرامستان بود و در حال برگشتن به منزل بود. منزل امجد امینی تا چند روز در محاصره بود. مردم ترجیح دادند در منزل بمانند تا از قتل و عام جلوگیری شود. حتی نانواییها هم بسته و در شهر بغیر از گربه ها, سگها و نظامیان هیچ جنبنده ای دیده نمی شد.
اکنون دو سال از مرگ ژینا میگذرد. مردم کوردستان به گذشته و آینده ی خود مینگرند. نزدیک به صد سال مبارزه دمکراسی خواهی را در کارنامه ی خود دارند. در طول صد سال گذشته با جنگ مسلحانه و مبارزه فرهنگی و شایعه سازی نظام سلطه مبارزه کرده و سرفراز بیرون آمده اند. اولین ملتی بودند که با سلطه ی پهلوی درافتادند. اولین ملتی بودند که استبداد دینی جمهوری اسلامی را درک و به مبارزه با آن پرداختند و متوجه ربایش انقلاب ٥٧ شدند. تنها ملتی بودند که بعد از انقلاب اسلامی مورد هجمەی هموطنان خود قرار گرفتند و مردم ایران از چهار گوشەی کشور کلید بهشت را با قتل و عام کوردها دریافت میکردند. کوردها در خاک خودشان قربانیان دفاع از دمکراسی بودند. در سالگرد دومین سالمرگ ژینا, کوردها به کارنامه ی خود مینگرند. تا کی باید قربانی دمکراسی خواهی بود و کمترین واکنش مثبتی نگرفت. در طول چهل و چند سال گذشته, دریغ از یک همدردی که نه, یک اعتراف به اشتباه در جنگ کوردستان از طرف هموطنان!!!! .
کوردها در دومین سالگرد مرگ ژینا بر سر دوراهی ماندن و نماندن مانده‌اند. آیا باید بود و مبارزه برای دمکراسی خواهی کرد یا باید رفت و راه جدایی را پیش گرفت. انتخاب فقط در دست کوردها نیست این انتخابی اشتراکی است. انتخابی مشترک بین کوردها و سایر ملتها.

#زەن_زئشت_ئازادی
#ژن_ژیان_ئازادی
#شبکه_ندای_زاگرس